چگونه خواننده شویم؟ کجا میتوانید در کلاسهای آموزش خوانندگی شرکت کنید؟
پریما جهانگیری یکی از نخبگان حوزه مد و لباس است
چگونه خواننده شویم؟ کجا میتوانید در کلاسهای آموزش خوانندگی شرکت کنید؟
یک شنبه 12 مرداد 1399 ساعت 15:42 | بازدید : 284 | نویسنده : پریما | ( نظرات )

هدف از خواننده شدن ؟

اگر هنوز دنبال یافتن پاسخ این پرسش که ” چگونه خواننده شویم ” هستید، در ابتدای مسیر خواننده شدن باید هدف و افق دید خود را مشخص کنید! ممکن است بخواهید این کار را برای دلتان انجام دهید! شاید کسب درامد و ثروت هدفتان باشد، یا شاید بخواهید به یک ستاره ی مشهور در سبکی خاص بَدل شوید! بسیاری از بزرگان موسیقی بر این باورند که افراد خواننده نمی شوند، بلکه خواننده به دنیا می آیند! اگر احساس می کنید برای این کار ساخته شده اید شانس خود را امتحان کنید! البته که خواننده شدن در سطح حرفه ای مستلزم تلاش و کوشش فراوان و تقبل هزینه های مادی و معنوی زیادی می باشد! هزینه هایی نظیر تهیه ی شعر ، آهنگ، تنظیم ، ضبط ، دستمزد نوازنده ها، میکس مسترینگ ، پخش و هزینه های جانبی دیگر مانند زمان، برای تولید تک آهنگ یا یک آلبوم!

 عنوان یک مربی آواز و آموزش خوانندگی ، من معمولا با این جمله رو به رو می شوم که : « نکات برتر شما برای آواز چیست؟» خب، من می توانم یک لیست بلند بالا را به شما بدهم و یک ساعت برای شما سخنرانی کنم!. من یک لیست بلند از ترفند های مختلف دارم که در طول چند سال تجربه به دست آمده است…اما من عاشق چالش هستم- در نتیجه با خودم می گویم اگر فقط 5 دقیقه وقت داشته باشم تا بهترین نکات مد نظر خودم را به شما بگویم، کدام موارد را انتخاب می کنم؟

یکی از موضوعاتی که من همیشه به هنرجوها می گویم این است که صدای شما سازی است که درون بدن شما قرار گرفته است و شما باید بدانید چطور می توانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. در سطح بنیادی، تمام موضوعات فیزیکی می باشد. برای این که شما یک صدای قوی و خوبی داشته باشید، کارهای خاصی وجود دارد که باید انجام دهید. روش های بسیار ساده ای وجود دارد که شما می توانید همین الان از آن ها استفاده کنید تا بهترین صدا را از ساز درونی خودتان به دست بیاورید!

بیشتر خواننده ها و افراد حرفه ای، شاید با این موضوعات و نکات آشنا نباشند مگر این که آن هم به خوبی آموزش دیده باشند. پس مشخص شد که این نکات خیلی ناب هستند!

خب حالا مثل یک درس این نکات را به شما ارائه می کنم. کافی است که شما یک دقیقه رو به روی آینه بایستید زیرا من می خواهم شما چانه و جایگاه سر خودتان را نگاه کنید تا بتوانید وقتی که آواز می خوانید، حرکات خودتان را کنترل کنید.

معمولا افرادی که به توانایی و استعداد خود در این زمینه واقف هستند با قبول پرداخت هزینه ی تهیه ی یک یا چند تک آهنگ پا به عرصه ی خوانندگی در سطح حرفه ای می گذارند! اگر بتوانند کاری با کیفیت مطلوب و مورد پسند جامعه منتشر کنند به سرعت مطرح می شوند و به اصطلاح ره صد ساله را یک شبه می پیمایند! اسپانسر ها و تهیه کنندگان موسیقی آنها را جذب می کنند و می توانند رویای خود را محقق سازند! اما اگر از آهنگ های انتشار یافته استقبال نشد و به اصطلاح شخص نتوانست در مارکت موسیقیِ سبک خود سر و صدا کند، پروژه منتهی به شکست است! در خوشبینانه ترین حالت اگر خواننده صدای خوبی داشته باشد، می تواند برای تولید آهنگ های بیشتر، با سرمایه گذار و تهیه کننده قرارداد همکاری امضا کند! البته شرایط قرارداد در این حالت به سود تهیه کننده ی موسیقی می باشد!

هر کسی می تواند در حمام آواز بخواند و از صدای خود لذت ببرد اما این را باید بداند که فقط خود او از صدای خودش لذت میبرد! خوانندگی به دلایلی یکی از سخت ترین شکل های هنری موجود در جهان است و بدون داشتن آموزش خوانندگی فقط باید در حمام خانه تان خوانندگی کنید.

احتمالا شما هم با هفت هنر اصلی آشنا هستید و میدانید که هنر اول در جهانِ هنر ، هنر موسیقی است. بعله ، موسیقی ! اما خودِ موسیقی به قسمت های مجزا و تخصصی زیادی تقسیم بندی میشود که آواز خوانی و خوانندگی یکی از اصلی ترین اقسام این هنر است.

آواز خواندن یک سبک هنری به خودی خود است و حرفه ای ارزشمند و زیبا است که هر کس می تواند یاد بگیرد. مردم به طور گسترده ای به صداهای ملودی که نوعی موسیقی را مینوازد گوش می کنند و جذب آن می شوند. یادگیری نحوه آواز خواندن و آموزش خوانندگی می تواند یکی از سرگرم کننده ترین سرگرمی ها و در عین حال سخت ترین و لذت بخشترین کارهای موجود برای انسان باشد. (به نظر من)

به جرات میتوان گفت که عملا هر کسی را که میشناسیم چه مرد باشد و چه زن میبینیم که گاهی در خلوت خودش شروع به آواز خوانی و خوانندگی میکند. این بدان معناست که میتوان گفت که خوانندگی حس و هنری است که در بیشر از 80 درصد از تمام مردم وجود دارد و یا حداقل در دوره ای از زندگی آنها وجود داشته است.

با حال یک سوال اساسی و کلیدی به وجود می آید ؛ چرا افرادی که در خلوت خود خوانندگی میکنند نمیتوانند در یک جمع چند نفره بخوانند؟ و یا میتوان بهتر گفت ، چرا این افراد خواننده نمیشوند؟

همه ما میدانیم که استعداد ذاتی در برخی افراد برای انجام کارهای متفاوت وجود دارد و خوانندگی و آواز خوانی نیز از این موضوع مستثنی نیست. اما در بیشتر موارد افراد با استعداد های ذاتی برای خوانندگی خواننده نمیشوند و به حرفه های گوناگون مشغول میشوند. این موضوع میتواند دلایلو علت های زیادی داشته باشد که عمده ترین آنها میتواند این باشد که :

1- استعداد آنها فقط در حد یک استعداد ذاتی و شخصی باقی می ماند و هرگز کشف نمیشود.

2- هیچ گاه فرد با استعداد خوانندگی در معرض دید دیگران قرار نمیگیرد.

3- فرد با استعداد خوانندگی هیچ گاه به آموزش های آکادمیک نمیپردازد.

هر چند که استعداد ذاتی و داشتن صدای خوب را میتوان یک امتیاز ویژه برای افراد جهت خواننده شدن دانست اما این موضوع کافی نیست و افراد برای خواننده شدن میبایست دوره های آموزش خوانندگی را به صورت آکادمیک بگذرانند و با تکنیک ها و روش های آواز خوانی و خوانندگی آشنا شوند.

“صدای خوب داشتن نعمته ولی پرورش و مراقبت از اون یک علمه که نیاز به آموزش و تمرین داره”

احتمالا تا به حال برنامه های استعداد یابی برای خوانندگی را در کشور های مختلف مشاهده کرده اید. بیشتر خوانندگانی که در این برنامه ها شرکت میکنند استعداد خاصی در خوانندگی دارند و مدتهاست که آواز می خوانند اما میبینید که بیشتر آنهایی که آموزشی در خوانندگی نداشته اند از برنامه خارج میشوند و عده ای معدود که بیشتر از دیگران آموزش دیده اند به مراحل بعدی راه پیدا میکنند.

بنابراین میبینید که خوانندگی آنچنان ساده و راحت نیست و میبایست برای خواننده شدن حتما حتما در کنار اساتید این حوزه آموزش های لازم را برای خوانندگی بگذارانید.

خیلی از افراد علاقه مند به آواز خوانی و خوانندگی به دنبال دوره آموزش خوانندگی حرفه ای در ایران هستند اما متاسفانه در زمینه آموزش خوانندگی مراجعی که وجود دارد غالباً یا غیر کاربردی و یا آنقدر قدیمی هستند که به بدرد علاقه مندان به یادگیری خوانندگی  نمیخوره. در این میان منابعی هم هستند که به روز باشند اما ایراد بزرگی که دارند این است که آموزش های آنها بر اساس موسیقی غرب هست و از اونجایی که بدون هیچ نوع تغییری وارد کشور ما شده است نمیتواند برای دانش آموزان خوانندگی کار ساز باشد.

در خوانندگی 12 نکته اساسی و مهم وجود دارد که در دوره های آموزش خوانندگی به آنها اشاره کرده ایم که حتما باید آنها را آموزش دیده باشید چرا که برای خواننده شدن به این اصول 100 درصد نیاز پیدا خواهید کرد و بدون بکارگیری آنها نمیتوانید به یک خواننده خوب تبدیل شوید.

  • تنفس مناسب
  • گرم کردن حنجره
  • موقعیت و جای گیری مناسب
  • پیدا کردن دامنه صدا
  • آبرسانی حنجره
  • کنترل صدا و اندازه گیری آن
  • کنترل تن صدا
  • هماهنگی آواز خوانی و بینی
  • آواز خواندن
  • شنیدن و گوش سپردن!
  • تمرین ، تمرین ،تمربن
  • مطالعه و بروزرسانی اطلاعات خوانندگی

با اندکی تامل در تفاوت موسیقی غرب و موسیقی ایران مسلما متوجه خواهید شد که آموزش های موجود در این حوزه نمیتواند برای علاقه مندان راه حلی برای آموزش خوانندگی باشد. چرا که فرهنگ موسیقی و معیار های جامعه غرب با ایران همخوانی ندارد. از این رو ما در آکادمی آموزش خوانندگی و آواز خوانی پورپروین بر آن شدیم که خوانندگی را به 3 روش مجزا و در 2 مرحله به علاقه مندان خوانندگی و آواز خوانی آموزش دهیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نویسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ رسمی پریما جهانگیری و آدرس parimax.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 24
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 43
:: بازدید سال : 145
:: بازدید کلی : 984